Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ er essensen af AMG: En firedørs limousine spækket med hestekræfter. En brutalitet og performance, som overgår selv dedikerede sportsvogne. Med sine 612 hestekræfter er den klassiske AMG mere imponerende end nogensinde.
Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Mercedes-Benz
Vi befinder os på Autódromo Internacional Algarve, en Formel 1-testbane ved Portimao i Portugal. Anledningen er presseintroduktionen af Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+. I al beskedenhed den kraftigste E-Klasse nogensinde. Et hurtigt kig på det imponerende dataark forklarer, hvorfor præsentationen af det seneste værk fra Mercedes-AMG foregår på en racerbane. Præcis 612 hestekræfter udvikler den fireliters V8-biturbo. Som altid pakket diskret ind, selvom kendere hurtigt spotter de unikke 20-tommers AMG fælge, de bredere skærme, motorhjelmens markante ‘power domes’ og de grandiose luftindtag i frontspoileren, som sørger for at kanalisere tilstrækkelige mængder af luft ind til arsenalet af hestekræfter. For slet ikke at nævne den utålmodige brummen fra de fire udstødningsrør.

Præcis 612 hestekræfter udvikler den fireliters V8-turbo i Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+. Den kraftfulde motor er samlet i hånden af specialisterne i AMG’s hjemsted, Affalterbach.
Modsat enhver anden E-Klasse er AMG E 63 S 4MATIC+ ikke bygget i Stuttgart, men i Affalterbach, hvor V8-motoren samles i hånden af en dedikeret specialist. En hellig proces, der starter som et puslespil af forarbejdede performancekomponenter. Og slutter, når den selvsamme mand sætter en signatur på metalpladen, der pryder motoren. Som en kunstner, der signerer sit værk.

Kun 3,4 sekunder tager det at runde de første 100 kilometer i timen. Topfarten er begrænset til 250 kilometer i timen, men kan løftes til 300, hvis du bestiller en AMG Driver’s Package.
Jeg har ligesom tre andre journalister sat mig bag rattet i en af fire AMG E 63 S 4MATIC+, som er linet op i pitlane. Vi er alle blevet udstyret med en hjelm, kørehandsker og en radio. Hænderne har godt fat i det tykke AMG rat. Forrest i en GT S holder Bernd Schneider, en legendarisk tysk racerkører, som sikrede Mercedes-Benz et utal af sejre i den populære DTM-serie op gennem halvfemserne og nullerne. I dag er han 52 år, ambassadør og instruktør hos Mercedes-AMG, og han sparer ikke på krudtet på vej ud på den første runde på Formel 1-banen. “Allright, guys. Just follow me,” skratter det i radioen og sætter afsted. I hælene følger fire brølende E-Klasser.

På racerbanen opfører E-Klassen sig som en rendyrket sportsvogn. Det intelligente 4MATIC+ firehjulstræk giver et imponerende greb og sender effektivt de mange kræfter ned i asfalten.
Det er en sand underdrivelse at kalde AMG E 63 S 4MATIC+ for en hurtig bil. Tallene på specifikationsarket siger 0-100 kilometer i timen på 3,4 sekunder, hvilket placerer den firedørs sedan i samme liga som de hurtigste sportsvogne. Takket være den nitrins AMG SPEEDSHIFT MCT gearkasse og 4MATIC+ firehjulstræk har det aldrig været nemmere at forvandle rå power til fremdrift. Intet kan forberede dig på det massive tryk, det giver i brystet, første gang du, måske lidt uvidende, lader speederen vandre helt i bund. Uvidende omkring den kontante måde, den skyder sig afsted mod horisonten, akkompagneret af et brøl, som får fuglene til at lette fra de tomme tribuner, der omkranser racerbanen. Det kildrer i maven – og trækker gevaldigt i smilebåndet.

Interiøret er en smagfuld blanding af luksus, elegance og hardcore sportsdetaljer som det ekstra tykke rat, betrukket med læder og alcantara.
De fem forskellige AMG DYNAMIC DRIVE SELECT køreprogrammer administreres via tryk på en knap. Fra ‘Comfort’ over ‘Sport Plus’ til ‘Race’ – hvert program har sin egen unikke opsætning af styretøj, speederrespons, gearskifte, luftundervogn, assistancesystemer som ESP og traction control samt lyden fra V8-motoren, som ved hjælp af aktive spjæld i udstødningssystemet kan forvandles fra aggressiv til ondskabsfuld. Det stærke bånd, som forbinder Mercedes-Benz til motorsporten via AMG ses adskillige steder på bilen – eksempelvis i motorrummet, hvor den kraftfulde V8 er monteret på chassiset med de aktive motorophæng. De strammer automatisk op og holder motoren i et fastere greb, når din kørsel skifter fra komfortabel til sportslig. En teknologi, man ellers hidtil kun har kunnet opleve på de mest dedikerede sportsvogne.

Det er detaljerne som de lyse kulfiberindlæg og det unikke ur fra schweiziske IWC Shaffhausen, som er med til at gøre AMG E 63 S 4MATIC+ til en særlig oplevelse.
“Gentlemen,” lyder det pludselig fra walkien i dørlommen. “Let’s go have some fun,” siger instruktøren – og stikker af. Som første bil i gruppen gør jeg mit bedste for at følge med. En sand udfordring, hvilket rettere skyldes mine evner end bilens. Den er nemlig overraskende nem at håndtere, trods de mange kræfter. Vil du for alvor smide hæmningerne, er midlet kun et par knaptryk væk. Vi befinder os allerede i køreprogrammet ‘Race’, hvor alle systemer er sat til maksimal ydelse (og nydelse) på racerbanen. Men det kan blive endnu vildere: Aktivér manuelt gearskifte. Træk i begge skiftepadler bag rattet på samme tid, og du tænder den nye funktion ‘Drift Mode’, som frakobler forhjulstrækket og gør E-Klassen til en 612-hestes baghjulstrækker – uden ESP eller traction control. Det siger sig selv, hvor sjovt det kan gå hen og blive.

I DRIFT mode deaktiveres firehjulstrækket, hvilket forvandler AMG E 63 S 4MATIC+ til en vild og voldsom baghjulstrækker. En feature, som kun bør anvendes på en lukket bane…
Sikkert tilbage i pitlane giver jeg hjelm og kørehandsker en pause. Tømmer en flaske iskoldt vand, mens jeg går rundt om bilen og betragter skabningen, som for kort tid siden fik min puls til at peake. Bernd Schneider støder til. Vi snakker. Han fortæller om sin karriere og om AMG brandets betydning for hans mange bedrifter gennem tiden. Udtrykker sin begejstring over for AMG E 63 S 4MATIC+, som i hans øjne slet ikke burde være i stand til alt det, den kan. Det er på én gang en kraftfuld cruiser, en hardcore sportsvogn, en udfordrende drifter, men også en firedørs sedan med al den luksus, som følger med en E-Klasse. “It’s just a really great car,” konkluderer racerkøreren, inden han igen ifører sig sin hjelm, tænder radioen og gør klar til at tage endnu et hold journalister med sig ud på racerbanen.
Model: Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+
Motor: 4,0 liter, V8, biturbo
Hestekræfter: 612 ved 5.750-6.500 o/min
Newtonmeter: 850 ved 2.500-4.500 o/min
Brændstoføkonomi: 11,0 km/l (kombineret)
CO2-emission: 203 g/km (kombineret)
Acceleration: 0-100 km/t på 3,4 sek.
Tophastighed: 250 km/t (AMG Driver’s Package: 300 km/t)
For priser og mere information: mercedes-benz.dk
Do you want to receive similar articles directly to your email in the future?
Subscribe here