For AMG kendere og de over 180.000 fans, som følger ham på de sociale medier, er Michael Kübler en legende. Han er nemlig en af de få, som er certificeret til at bygge de højpotente V8-motorer, som Mercedes-AMG anvender i motorsporten.
Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Büro Jantzen
Enhver motor, som samles i hånden hos Mercedes-AMG, er unik. Alligevel er der enkelte motorer, som er mere specielle end de andre. Og i et lille hjørne på motorfabrikken i Affalterbach bygges de mægtigste af dem alle. Det er her, du finder Michael Kübler. Du kan ikke mærke på den beskedne tysker med det mørke, tilbagestrøgne hår, at han har mere end 180.000 følgere på Instagram. Men han har dog svært ved at skjule stoltheden over, at han er den eneste på fabrikken, som er trænet og certificeret til både at samle den 6,2-liters V8, som anvendes i fabrikkens GT3-racerbiler verden over – og den mægtige seksliters V12, som Mercedes-AMG bygger for den italienske superbilsproducent Automobili Pagani.

For entusiaster er den seksliters V12, som Mercedes-AMG har udviklet for italienske Pagani, et sandt kunstværk. Michael Kübler er den eneste, som får lov at samle de mægtige motorer.
Selv den bedste mekaniker skal gennem et to måneders intensivt forløb for at blive godkendt som motorbygger hos Mercedes-AMG. Men kun ganske få teknikere får lov til at samle de limiterede motorer, og ’f1mike28’ (som han hedder på Instagram) er den eneste, som bygger dem begge, hvilket gør ham til en af de vigtigste personer på fabrikken – og en superstjerne blandt AMG fans. “Jeg kommer fra det, jeg vil kalde for et Daimler dynasti. Både min oldefar og min bedstefar arbejdede hos Mercedes-Benz i mere end 40 år, og begge mine forældre arbejder i dag på fabrikken i Untertürkheim,” fortæller Michael. Han startede selv karrieren hos Mercedes-Benz i 1998, og siden han kom til Affalterbach, har han samlet over 2.500 motorer – for det meste V12-motorer til topmodellerne.

Specialværktøjerne har hver deres faste pladser. Det tager omkring tre dage for Michael Kübler at bygge de særlige racermotorer, som anvendes i IMSA- og FIA-mesterskaber verden over.
Når han fortæller om sit job, sker det i rolige og afmålte vendinger, akkurat som når han bygger de motorer, som ligner opsatte kunstværker af aluminium, titanium – og sågar guld, som det er tilfældet med den enestående V12, som anvendes i supersportsvognen Pagani Huayra. Han løfter et klæde og viser os en færdig udgave af den 730-hestes motor, som han selv betegner som et kunstværk. Selv værktøjet, som Kübler anvender til at samle den, er specialfremstillet. Mens det tager mellem to og tre timer at bygge den fireliters V8-biturbo, som ender i gadebilerne, tager det en hel dag for Michael Kübler at bygge Pagani-motoren. Men det tager endnu længere tid at bygge V8-motoren til GT3-racerbilerne. “Jeg har brug for tre dage til at bygge en racermotor. En stor del af tiden går med at registrere de mange data, som det kræves for at dokumentere forskellene på en seriemotor og en racermotor over for organisationer som FIA og IMSA. Og det er ikke nok bare at gøre det med den første. Enhver motor skal have den præcis samme behandling for at blive godkendt til racerbilen,” forklarer Michael Kübler.

Michael Kübler har fået mekanik ind med modermælken. Både hans oldefar og bedstefar var mekanikere hos Mercedes-Benz, og begge hans forældre arbejder stadig for mærket.
Den 6,2-liters V8, som anvendes i GT3-serien er baseret på motoren fra sportsvognen SLS, som var i produktion fra 2010 til 2014. Det er en sugemotor uden turbo, og listen over modifikationer tæller blandt andet en højere kompression og andre stempler. Alt sammen lavet af materialer, som er skabt til at yde deres optimale, selv under de mest nådesløse forhold.

Når den færdige racermotor er godkendt af Michael Kübler, sendes den til HWA, som er det firma, som udvikler og producerer alle AMG’s racerbiler. HWA benytter også Kübler som underviser.
Når GT3-motoren er færdigbygget, monterer Michael Kübler stålpladen med GT3-motoren, før den sendes videre til firmaet HWA, som står for udvikling og produktion af alle racerbiler til både GT3- og DTM-serien. HWA er stiftet af den ene af AMG grundlæggerne, Hans Werner Aufrecht, og firmaet udvikler desuden motorer til Formel 3-serien, som for visse unge racertalenter har været springbrættet til Formel 1. Michael Kübler underviser selv teknikere hos HWA, så de får et indgående kendskab til motorerne fra Mercedes-AMG. Og så er det altid et stort øjeblik for ham at se GT3-racerbilerne køre over målstregen med de motorer, som han selv har bygget. “Det er en meget speciel følelse,” nikker han. “Da jeg var yngre, var det min helt store drøm at komme til at arbejde for et Formel 1-team. Det er et fantastisk job, men det er også et arbejde, som kræver hele dit liv. I dag har jeg familien, som jeg gerne vil tilbringe så meget tid sammen med som muligt. Både familien derhjemme, men også den, jeg har fået her i Affalterbach.”
Do you want to receive similar articles directly to your email in the future?
Subscribe here