Det var i midten af firserne, at AMG forvandlede en uskyldig E-Klasse til verdens hurtigste sedan. Aldrig havde en firedørs limousine kørte over 300 kilometer i timen…
Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Daimler
Da den innovative E-Klasse med typekoden W124 blev introduceret i 1984, var det med en ny og kraftig topmodel, E 300 med hele 188 hestekræfter. En bil, som begejstrede selv Formel 1-køreren Niki Lauda, som i et interview kaldte den for ‘verdens bedste’. AMG havde imidlertid løsningen til dem, som krævede endnu flere kræfter. Ved at øge den treliters, sekscylindrede motor til 3,2 liter, hævede de ydelsen til 245 hestekræfter og topfarten til 262 kilometer i timen.

Til dem, som ikke kunne få det vildt nok: Med en modificeret V8 fra den store S-Klasse blev en almindelig 300 E til en meget hurtig sedan med 360 hestekræfter.
Men i en tid, hvor det ene bilmærke overgik det andet, hvad angår teknologi og præstationer, ville AMG mere. De ville bevise, at man kunne kombinere en limousines egenskaber med præstationerne fra en superbil. Løsningen kom i 1985, da Mercedes-Benz introducerede den store 560 SE. Ingeniørerne hos AMG modificerede den 5,6-liters V8 med blandt andet fireventilede topstykker og dobbelte knastaksler – og lagde den ned i motorrummet på E-Klassen.

Med en topfart på over 300 kilometer i timen var ‘The Hammer’ den hurtigste firedørs bil, du kunne købe i midten af 1980’erne.
Resultatet var en kanonkugle af en Mercedes-Benz, og i en test afviklet af det tyske bilblad auto motor und sport nåede 300 E 5,6 AMG hele 303 kilometer i timen, hvilket gjorde den til verdens hurtigste firedørs sedan. Den luksuriøst udstyrede AMG kunne kendes på det omfattende spoilerkit og den karakteristiske ‘ducktail’, som forbedrede aerodynamikken og muliggjorde den magiske topfart. Den firetrins automatgearkasse kombineret med de massive kræfter gjorde imidlertid bilen til noget af en håndfuld – og det var et hold amerikanske journalister, som efter en hårrejsende testkørsel gav bilen sit kælenavn, The Hammer.
Do you want to receive similar articles directly to your email in the future?
Subscribe here